جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که به برنامه نویس اجازه پیاده سازی اتفاقات پیچیده در یک صفحه وب را می‌دهد. اگر شما در یک سایت مشاهده می کنید که اتفاقاتی غیر از نمایش ساده متن و عکس رخ می‌دهد، به احتمال زیاد جاوا اسکریپت در آن صفحه استفاده شده است. از دید فنی با استفاده از جاوا اسکریپت شما می توانید به نتایج شگفت انگیزی تنها با چند خط کد برسید. پشتیبانی از جاوا اسکریپت توسط مرورگر‌ها به خوبی انجام می‌شود. مرورگرها دارای API‌های داخلی هستند که با کمک جاوا اسکریپت می‌توان با آنها در ارتباط بود. نمونه‌هایی ازین API‌ها عبارنتد از:

  • DOM API: این API اجازه اضافه، حذف یا ویرایش المان‌های HTML و خواص CSS را به برنامه نویس می‌دهد. مثلا می‌توان با JavaScript نوشته‌ای به صفحه اضافه کرد و رنگ ان را تغییر داد.
  • Geolocation API: این API برای بدست آوردن موقعیت جغرافیایی کاربر استفاده می‌شود. مثلا Google Map با استفاده از همین خاصیت موقعیت شما را پیدا کرده و نقشه محل زندگی شما را نشان می‌دهد.
  • Canvas و WebGL API: نمایش انیمیشن‌های دو بعدی و سه بعدی را ممکن می سازند.
  • Audio and Video API: نمایش و پخش ویدئو و موزیک با استفاده از این تکنولوژی‌ها بدون استفاده از Flash ممکن شده است.

یکی از دلایلی که به کاربران توضیه می‌شود که همیشه مرورگر خود را به روز نگه دارند و آپدیت کنند، علاوه بر امنیت، لذت بردن از آخرین تکنولوژی وب است. بعضی از عناوین ذکر شده در مرورگرهای قدیمی پشتیبانی نمی شوند. علاوه بر API‌ها داخلی مرورگرها، تیم‌ها و شرکت‌های دیگر نیز API‌های مختص به خود را دارند. به عنوان مثال گوگل و توئیتر دارای API‌هایی برای استفاده یا نمایش محتوا و سرویس‌های خود توسط دیگر وب سایت‌ها هستند. وقتی شما یک صفحه وب را باز می کنید، کدهای HTML، CSS و JavaScript (در صورت وجود) اجرا می شوند. بسیار رایج است که در این مرحله توسط javascript و با استفاده از DOM API (که در بالا ذکر شد) قسمت‌هایی از صفحه تغییر داده می‌شود تا به نعامل بهتر کاربر با سایت کمک کند.

جاوا ��سکریپت چیست
مراحل اجرای یک صفحه وبسایت

یکی از مواردی که معمولا توسط برنامه نویسان وب به آن توجه نمی کنند نحوه کد نویسی و استفاده از javascript است، به دلیل خاصیت‌های این زبان، امکان استفاده نادرست از آن به راحتی وجود دارد و استفاده نادرست از آن سبب کاهش کیفیت و سرعت سایت، مخصوصا در هنگام بازدید کاربر با موبایل و تبلت (به دلیل داشتن سخت افزارهای صعیف تر نسبت به PC) می‌شود.

ما در دیجیتالیفای در هنگام استفاده از javascript، به آن احترام گذاشته و همیشه از آخرین استانداد‌ها و بهترین الگوهای برنامه نویسی اسفاده می‌کنیم تا این زبان قدرتمند را در جهت بهبود سطح کیفی و حتی سرعت سایت استفاده کنیم. در مقالات آینده، با کتابخانه jQuery و فریم ورک‌های JavaScript، نظیر Angular بیشتر اشنا خواهیم شد.


درباره ما

گروه نرم افزاری و طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن موبایل دیجیتالیفای فعالیت خود را از سال 1394 در زمینه‌های طراحی سایت، بهینه سازی سایت و سئو و طراحی اپلیکیشن موبایل در مشهد آغاز نمود. تجربه دیجیتالیفای در حوزه های طراحی فروشگاه اینترنتی، بهینه سازی سایت (سئو سایت)، طراحی سایت اختصاصی در مشهد در خدمت شما در جهت رونق کسب و کار شماست.

بیشتر بدانید
نظرات شما
امتیاز شما به این نوشته:

نظر شما (الزامی)